top of page

Skapa enkäter som fungerar

Uppdaterat: 2 sep.


Image designed by vectorjuice / Freepik

Att skapa ett frågeformulär kan verka enkelt. Några frågor, ett par svarsalternativ och sen - klart! Men sanningen är att de flesta enkäter faller på grund av bristande struktur, otydliga frågor eller svarsalternativ som inte speglar verkligheten. Resultatet? Missnöjda respondenter och data som inte går att använda.


Vi har alla sett det: människor som suckar över enkäter där de inte hittar ett alternativ som stämmer, eller där frågorna känns vinklade. Och när analysen väl ska göras, inser man att svaren inte går att tolka. I värsta fall inser inte den som ska analysera utfallet att enkäten varit dåligt utformad och att respondenterna inte kunnat ge korrekta svar.


Ta hjälp av en professionell byrå


Vårt råd är att ta hjälp av en konsult eller byrå som jobbar med enkäter dagligen och som har de rätta verktygen och kunskapen för att ställa frågorna på rätt sätt. Dett för att:


  • Ett dåligt frågeformulär ger dåliga svar

    Otydliga frågor eller alternativ som inte känns naturliga för personen som svarar ger missvisande svar. Det riskerar att leda till felaktiga beslut som i längden kostar både tid, pengar och förtroende.


  • Professionell design skapar tillförlitlighet

    En erfaren enkätmakare ser till att frågorna är neutralt formulerade, att alternativen är relevanta och att hela strukturen hänger ihop logiskt. Om du gör det själv finns det även risk för att respondenterna tror att du inte tar deras åsikter på allvar.


  • Tänk på analysen redan från början

    Enkäten är inte slutmålet – det är insikterna som räknas. Därför måste frågorna utformas så att svaren faktiskt går att analysera och så att du inte slösar bort respondentens tid och energi på att svara på bakgrundsfrågor du inte ska använda.


  • Bättre upplevelse för respondenten

    Ett tydligt och smidigt frågeformulär ökar svarsfrekvensen och gör att respondenterna känner att deras tid är värdefull. Enkäter ska alltid innehålla en öppen fråga av typen 'är det något annat du vill förmedla?'. Då kan du se om det finns bra saker eller problem som du inte frågat efter - och det kan vara den bästa insikten.


  • Undvik dyra misstag

    Felaktiga svar kan kosta mer än vad många tror. Att anlita en erfaren konsult är en investering i kvalitet och pålitliga beslutsunderlag. Tänker du mäta hur NKI eller någon annan KPI förändras över tid är det ännu mer viktigt att allt görs rätt. Gratisverktyg innehåller inte viktiga funktioner som behövs för robusta beslutsunderlag.


Enkäter är inte bara frågor – det är strategi


En välgjord enkät är mer än en lista med frågor. Det är ett strategiskt verktyg som ger dig skarpa insikter om kunder, medarbetare eller marknaden. Men för att lyckas krävs rätt grund.


Vill du vara säker på att din nästa enkät ger resultat istället för frustration? Kontakta oss via formuläret nedan så berättar vi mer.


Kommentarer


bottom of page